Salvador Balcells
Editorial Meteora
Novembre de 2016
Novel·la negra
SINOPSI: Un simpatitzant d'un moviment independentista és tirotejat per uns motoristes quan recull signatures en suport d'una DUI en una paradeta prop del mercat en ple centre del Vendrell.
Quatre dirigent castellonencs d'Unión Democràtica Popular, partir unionista de dretes, dinen en un restaurant de Tarragona. Un d'ells, Alfonso Adell, únic partidari de fer un referèndum pactat sobre la independència de Catalunya, mor aquella mateixa tarda a causa del ingestió, segons sembla d'un bolet letal.
Els sostinspector Emili Espinosa es farà càrrec del cas d'enverinament, però ben aviat veurà que, quan hi ha política pel mig, tots els esuitxos taquen, Espinosa no s'hi ha volgut embolicar mai, en política, però, per més lluny, que en vulguis estar, sovint acaba entrant per la porta de casa teva, i llavors el perill més gros no rau en la naturalesa del crim, sinó en la víctima triada.
Entrevista amb l'autor:
Entrevista amb l'autor:
D’on
surt la idea de fer una novel·la negra sobre el procés català?
Tots els escriptors de
ficció ens basem, poc o molt, en l’observació de la realitat. A partir de fets
reals, el recreem, els manipulem i els donem el nostre toc personal per tal
d’encabir-los en les nostres novel·les. El procés és el tema més present en la
quotidianitat dels mitjans de comunicació i part important de l’espai públic.
És un rerefons que sorprèn que no aparegui més en la ficció escrita, en les
sèries televisives o les pel·lícules produïdes a Catalunya o fins i tot podríem
dir a altres indrets de l’estat espanyol.
Quan, fa pocs anys, van
començar a proliferar les paradetes independentistes per carrers i places vaig
pensar, com a novel·lista de temàtica criminal, què passaria si una d’aquestes
parades patís un incident o atemptat amb ferits o potser alguna mort. I si,
dies després, un conegut polític antiindependentista morís en estranyes
circumstàncies, aparentment com a resposta.
Així comença la
novel·la. El que passa després ja són figues d’un altre paner, no només perquè
qui s’encarrega de la investigació és un policia molt especial, sinó perquè
quasi res no serà el que sembla..
Però contestant a la pregunta en realitat no
és una novel·la negra sobre el procés català, sinó que és una novel·la on
apareix el procés com a teló de fons i referent d’algunes conductes i
actuacions.
És
difícil barrejar crims i política? Sembla que últimament la realitat supera la
ficció.
En una novel·la no hi ha res
difícil, tot és possible. Confiem que la
realitat sigui una altra cosa, i això que jo explico quedi com la llicència
literària d'un escriptor de temàtica criminal. Perquè cal reconèixer que, els
que ens hi dediquem, estem una mica malalts i veiem crims per tot arreu. Per
tant, que quedi clar que PROCÉS ENVERINAT és només un relat de ficció. I que no
es tracta d'agitar cap fantasma de la por. Com a novel·la de ficció, intenta
mantenir una coherència interna que no ha de coincidir forçosament amb la
realitat. Això suposant que el que coneixem sigui la realitat.
A
banda de crims, la novel·la també parla de corrupció i dels lobbies que tenen
el poder polític real.
És
que va d’això. En el meu relat es presenta la
política com un gran espectacle de titelles. La gent, els espectadors, inclòs
el mateix policia protagonista, Emili Espinosa, són igual que nens que,
enlluernats per l’acció de les figures a l’escenari, sovint no es fixen en els
fils que les mouen. I encara menys, lògicament, en les mans que mouen aquests
fils.
Com
et documentes per a escriure aquesta i totes les teves novel·les?
Depèn
de cada cas. Per començar pot ser un fet real en forma de notícia llegida o
escoltada. O una cosa totalment inventada per mi. Després, un cop decidit el
tema, es tracta de cercar la màxima documentació per tal que el que explico
sigui versemblant, sense errors ni contradiccions. Tota la resta és imaginació.
Creus
que la novel·la negra s’ha d’actualitzar i parlar de temes actuals per arribar
a més públic?
Crec
que ja ho està d’actualitzada. En general, la novel·la negra sempre ha tingut
un contingut important de crítica social, adaptat al temps i al lloc on
s’escriu i es publica. Una altra cosa és que el públic estigui sovint influenciat
per modes o interessos econòmics de grans editorials i prefereixi llegir novel·les
més comercials i molt allunyades de la nostra realitat i actualitat.
Els
teus són personatges prototipus de novel·la negra?
No
ho són en absolut. De fet, jo considero que la sèrie del sotsinspector dels
Mossos Emili Espinosa no és estrictament novel·la negra, sinó més aviat
novel·la policíaca amb tocs costumistes. Personalment m’agrada més definir-la
com a novel·la criminal, que inclou tant la negra com la policíaca.
Quin
pes tenen les dones en la teva novel·la?
Molt
important. Tot i que el protagonista principal és un home, les dones que
l’envolten el condicionen de tal manera que seria molt diferent sense elles. De
les cinc novel·les de la sèrie publicades fins ara, n’hi ha una, DUR DE PAIR,
on agafen un pes encara més gran, fins al punt que li roben el protagonisme a
Espinosa.
Sembla
que no hi ha gaire protagonistes femenines en el gènere encara?
És
cert, però l’augment de dones que escriuen novel·la criminal en català i trien
una protagonista femenina està reduint la diferència respecte dels homes. En
són exemples Margarida Aritzeta amb la inspectora Mina Fuster o Montse Sanjuan
amb la sergent Anna Grimm, entre d’altres. I no només escriptores, també ells.
Jaume Benavente té una dona protagonista d’algunes de les seves novel·les: la
inspectora Marja Battelaar. I parlant d’escriptores, recordem Anna Maria
Vilallonga amb les seves negrotes d’ “Elles també maten”.
Hi
haurà noves aventures del sostinspector Espinosa?
En aquesta darrera novel·la
Espinosa en surt força malparat tant
física com psicològicament. Comença a tenir una edat. Però precisament per això em fa molta pena
matar-lo ara o abandonar-lo quan més necessita el meu suport. A més, els amics
m’animen a seguir no només per ell, sinó
perquè també s’han enganxat a la seva família.
Així que ja tinc mig pensada una nova trama i hi he començat a
treballar.
Per
què creus que en els darrers cinc anys hi ha hagut un boom en la novel·la negra
catalana?
No
crec que es pugui considerar un boom, perquè encara es llegeix molt poc i la
seva presència a les nostres llibreries és, en general, més aviat marginal si
la comparem amb la novel·la negra espanyola. I molt pitjor encara respecte dels
best sellers també en espanyol. Una altra cosa és que hagin proliferat els
escriptors que s’hi dediquen. I sobretot les editorials que han apostat per
aquest tipus de temàtica. Però els escriptors es troben amb dificultats per
publicar i les editorials es veuen
forçades per qüestions econòmiques a fer edicions amb pocs exemplars, per la
qual cosa és un peix que es mossega la cua.
Han
augmentat novetats, autors i també festivals, com el que tu organitzes, El vi
fa sang.
És
cert, però amb tots els condicionants que deia abans. Els festivals vam bé per
ajudar a la difusió del gènere entre el públic lector i són un lloc de trobada
dels escriptors que els permeten intercanviar experiències i punts de vista.
Però de tots els que es fan als Països Catalans, només n’hi ha tres, Tiana
Negra, Andorra Negra i El Vi Fa Sang de l’Espluga de Francolí, que es dediquin
exclusivament a la novel·la criminal en català. Tot i que cal dir que el català
també és molt majoritari a Vilassar de Noir, Sang Cugat i El Segre de Negre de
Lleida i Febrer Negre de Palma. I que té una presència força destacada a
Cubelles Noir.
Gràcies Salvador.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
What you're saying is completely true. I know that everybody must say the same thing, but I just think that you put it in a way that everyone can understand. I'm sure you'll reach so many people with what you've got to say.
ResponElimina